زیباتر از یوسف-3

زیباتر از یوسف

زیبا تر از یوسف (۳)

همانطور که در دو مقاله زیباتر از یوسف ۱ و ۲ گفته شد شباهت هایی بین
حضرت یوسف و یوسف زهرا وجود دارد که به بررسی بخشی از آن میپردازیم.

✅ اصلاح دین و دنیا :

حضرت یوسف علیه السلام دین و دنیای اهل مصر را همزمان آباد کرد. هم آنان را از قحطی
و گرسنگی و مرگ و هلاکت نجات داد و هم آنان را از شرک و بت پرستی به وادی توحید و
یکتا پرستی رهنمون ساخت.
با ظهور خجسته مولا ، صاحب الزمان [علیه السلام] نیز هم دین و هم دنیای کل جهان را
اصلاح خواهد کرد و از نظر اصلاح دین، امام محمد باقر علیه السلام میفرمایند:
《هرگاه قائم ما قیام کند دست مبارک خویش را بر سر بندگان قرار میدهد و به
موجب آن عقل هایشان متمرکز میشود و اخلاقشان کامل میگردد. خدای عزوجل
به وسیله او دین خود را بر تمام راه ها و روش ها چیره میگرداند ….. (۱)》
شبلنجی شافعی محدث سنی این روایت را از امام محمد باقر علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند:
《….. چون مهدی قیام کند هیچ یهودی و مسیحی و پَرَستِشگر غیر خدای متعال باقی نمی ماند
مگر اینکه به او ایمان می آورد و او  را تصدیق میکند و تمام جهان یک امت واحد میشوند و آن امت
اسلام است …. (۲)》
و حال از نظر دنیایی با ظهور حضرت ، آسمان در نهایتِ رحمت میبارد ، زمین معادن و گنج های خود را آشکار میکند ، مرزهای میان سرزمین ها برداشته میشود ، امنیت فراگیر میشود ، خرابه ها آباد ، بیماری ها ریشه کن خواهد شد ، فقیری برای صدقه دادن یافت نخواهد شد ، از ظلم و تبعیض و بی عدالتی و … اثری باقی نخواهد ماند و …تا آنجا که مردم آرزو میکنند ای کاش مردگان زنده بودند و طعم شیرین زندگی در پرتو ولایت امام معصوم را میچشیدند.

✅ اراده ی خداوند :

در داستان حضرت یوسف حاکمیت اراده ی خداوند آشکار و هویدا است. علیرغم همه ی بدخواهان
به خواست و مشیت الهی ، یوسف از چاه به کاخ و از بردگی به  مقام و عزت و سلطنت رسید.
در مورد حضرت حجت علیه السلام نیز وضعیت به همین منوال است ، احدی نمیتواند از تحقق
اراده ی خداوند جلوگیری کند. شاید عوامل و یا شرایطی بتوانند برای مدتی ظهور را به تاخیر
بیندازند ؛ اما هرگز نخواهند توانست از تحقق آن جلوگیری نمایند زیرا خداوند متعال
در قرآن کریم میفرمایند:
《و نُرید ان نمنّ علی الذین استُظعِفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعَلَهم الوارِثین (۳)》
یعنی و ما میخواهیم بر کسانیکه در زمین ضعیف شمرده شده اند منت گذاریم و آنان را پیشوایان و
وارثین زمین قرار دهیم.
در تفسیر این آیه شریفه امیرالمومنین میفرماید : مستضعفین در این آیه آل محمد [صلی الله علیه و آله وسلم] اند که خداوند مهدی ایشان را پس از گذشت دوران سختی و پر مشقت بر می انگیزد پس او آنان را عزت میدهد و دشمن آنها را ذلیل و خوار میسازد.(۴)

✅ عفو و کرامت :

آنگاه که برادران خطاکار یوسف به گناه و اشتباه خود اعتراف کردند و اظهار پشیمانی نمودند و از محضر یوسف عذر خواستند ، حضرت یوسف آنان را بخشید و کریمانه از گذشته های آنان چشم‌پوشی کرد.
بر خلاف تصور رایج ، امام عصر ابتدا همه ی مردم عالم و حتی دشمنان و معاندان را موعظه و نصیحت میکنند و با منطق آسمانی و برهان های روشن آنان را به پذیرش دین خدا و تسلیم در برابر فرمان های الهی دعوت مینماید.
به یقین یوسف زهرا بسیار بسیار کریمانه تر از حضرت یوسف است   و آنان که به درگاهش رو کنند و عذر بطلبند خواهد بخشید.
ز گناه و ز خطای همگان میگذرد
پسر فاطمه آقاست خدا میداند
شمشیر حضرت برای یاغیان و گردنکشانی است که حتی پس از اتمام حجت دست از عصیان و سرکشی در برابر ولی خدا بر نمیدارند و به هیچ صراطی مستقیم نخواهد شد.

✅ بی نیازی از همگان:

یوسف به مردم زمان خویش هیچ نیازی نداشت. این اهالی مصر و کنعان بودند که محتاج یوسف بودند. حضرت ولی عصر نیز به احدی نیاز ندارد بلکه این عالم و آدم اند که به واسطه ی آن بزرگوار زنده اند و نفس میکشند و روزی میخورند و اگر وجود مقدس حضرت همگان را به دعا جهت تعجیل فرج دعوت نموده اند از باب لطف و کرم و مهربانی برای نجات یافتن آنها از هلاکت و شقاوت است. همچون طبیبی مهربان که بدون هیچ گونه چشمداشت و توقع راز و رمز سلامتی و زندگی را به مردم می آموزد.

✅ تنها راه نجات :

آنچه یوسف داشت نزد دیگران یافت نمیشد.
گندم فقط وفقط نزد یوسف بود و بس در آن روزگار کسی جز راه بارگاه یوسف را در پیش میگرفت از گرسنگی هلاک میشد. در روزگار ما نیز سعادت و رستگاری و نجات از مرگ و هلاکت تنها و تنها با رجوع به آستان مقدس یوسف زهرا امکان پذیر است. گم شده ی بشر امروز ( عدالت ، معنویت ، آرامش ، سعادت و …. ) در دستان یوسف زهرا است و بس.

✅ هم منتظَر و هم منتظِر :

یوسف هم منتظَر بود و هم منتظِر.
یعنی هم مورد انتظار عده ای بود و هم خود انتظار فرمان الهی و خاتمه دوران فراغ را میکشید.
مولای مظلوم و غریب ما نیز هم منتظَر است و هم منتظِر. اگر منتظران یوسف تنها یعقوب و بنیامین و تنی چند از اهل خانواده اش بودند ، همه ی انبیاء و همه ی اولیاء ، همه ملائکه ، همه ی خوبان عالم ، همه ی اهل بیت علیه السلام و حتی خدای متعال منتظر یوسف زهرایند که حضرت حق در قرآن میفرماید : 《فانتظروا انّی معکم من المنتظرین (۵)》
و از سوی دیگر آن بزرگوار خود منتظر صدور فرمان خروج از سوی خداوند و گشایش در کار دوستان خدا و شیعیان خویش است.
💠💠💠💠💠💠💠
۱) اصول کافی ج ۱ ص ۹
۲) بحارالانوار ج ۵۲ ص ۳۴۰
۳) سوره قصص آیه ۵
۴) الغیبه شیخ طوسی ص ۱۱۳
۵) سوره اعراف آیه ۷۱
💠💠💠💠💠💠💠
“اللهم عجل الولیک الفرج

دیدگاهتان را بنویسید